SEO: læg vægt på hastighed og mobilvenlighed

Vil du gerne nå til tops i Googles ranking? Hvis svaret er et højt og klingende ja, har du formentlig allerede arbejdet med SEO. I arbejdet med SEO lægges der blandt andet fokus på de helt rette søgeord, en god længde på tekster samt et overskueligt layout. Dog findes der ligeledes en række andre punkter, der skal gennemtjekkes, hvis din hjemmeside skal værdsættes af Google og andre relevante søgemaskiner. Disse punkter omfatter din hjemmesides hastighed og mobilvenlighed, og derfor får du i det følgende at vide, hvorfor du skal fokusere på disse emner, men også hvordan du kan forbedre dem i fremtiden.

 

Hastigheden gør både Google og brugerne glade

Der findes ikke noget mere irriterende at bruge flere minutter på at nå ind på en vigtig side – især hvis du har travlt. Folk, der er på udkig efter en ny vinterjakke eller gaven til deres nærmeste, ønsker heller ikke at bruge oceaner af ventetid i en webshop, hvilket kan ødelægge en god handel. Hvis du bruger tid på at optimere din hjemmesides hastighed, vil Google kigge mere efter lige netop din hjemmeside og belønne den forhøjede brugervenlighed.

 

Søgemaskinen lægger nemlig vægt på hjemmesider, der er yderst brugervenlige, og i denne forbindelse spiller hastigheden en stor rolle. Den langsomme hastighed kan blandt andet skyldes for store billeder eller for store mængder CSS og HTML. Dermed gælder det om at undersøge de nøjagtige grunde til hjemmesidens langsomhed, så du kan få de besøgende til at gå ind på hjemmesiden gentagne gange.

 

Mobilvenlighed tæller også

På listen over andre frustrationer når det kommer til hjemmesiders optimale brugbarhed, finder du desuden sidens mobilvenlighed. Flere ejere af hjemmesider glemmer at sætte fokus på dette punkt, hvilket skaber irritationer blandt brugerne. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, risikerer du blandt andet, at brugerne ikke har et overblik over hele sidens indhold.

 

Dette er en skam, da du formentlig ønsker, at de besøgende undersøger så meget som muligt på din side og dermed bliver på siden i et godt stykke tid, så din SEO stiger. Hjemmesider, der omhandler spil såsom online casino, bør ligeledes være nogle, der lægger betydelig vægt på mobilvenligheden, idet spillere ofte bruger deres smartphones eller iPads til at spille på. Google går meget op i, om en hjemmeside kan ses på alle skærmstørrelser. Søgemaskinen giver endda et lille rankingboost til de hjemmesider, som fungerer optimalt på blandt andet smartphones.

 

Udover at brugerne værdsætter den mobilvenlige side i forhold til køb og et overskueligt overblik over sidens indhold, er de besøgendes adfærd anderledes på mobilen og iPaden end på computeren. Mange deler og liker forskellige produkter samt andet relevant og interessant indhold på deres mobil, hvilket er med til at sprede kendskabet til din virksomhed eller hjemmeside på de sociale medier. Du kan blandt andet teste din hjemmesides mobilvenlighed ved hjælp af et af Googles værktøjer, hvor du blot taster din hjemmesides adresse ind for derefter at se, hvor godt siden klarer sig.