Din søgeordsanalyse danner grundlag for hele din SEO-indsats

Annonce

En stor del af at få succes med SEO, er at forberede dig ordentligt. Når du skal forberede dig, skal du udarbejde en grundig søgeordsanalyse, da det er den, der skal danne grundlag for hele din SEO-indsats. Hvis du ikke har lavet en sådan analyse forud for det egentlige arbejde med SEO, ender du med at skulle udføre det i blinde.

Dette vidner også om, at du ikke selv skal gå i gang med at udføre dit SEO-arbejde. Det er vigtigt at have den rette erfaring og ekspertise, hvis man skal udføre arbejde af denne karakter. Det er også derfor, at det bedste er at lade en ekspert varetage dit arbejde med SEO. Hvis du gør det, er du sikret, at det er udført ordentligt.

Du skal ikke blot gætte dig frem til søgeord

Til trods for, at det kan virke som en nem løsning, er det vigtigt, at du ikke blot gætter dig frem til søgeord og -fraser. Det er vigtigt, at du tager udgangspunkt i data, når du arbejder med SEO. Dette skal din analyse også bære præg af. Hvad det betyder er, at du skal finde realistiske søgeord, der er relevante ift. dine produkter.

Dertil er det også vigtigt at tage højde for konkurrencen. Det er ikke alle søgeord, som du kan konkurrere på, da det kræver et vist budget. Hvis du driver en webshop, hvor du sælger herretøj, skal du næppe regne med at få plads nr. 1 på søgeordet ’herretøj’, medmindre du har en stor sum penge, du kan kaste efter det.

Gå efter søgefraser, der viser, at kunderne er købeklar

Det er også vigtigt, at du går efter de søgefraser, hvor du ved, at dine kunder er købeklar. Det er de færreste, der er klar til at købe noget, hvis blot de søger efter ’herretøj’, men hvis de i stedt søger efter fx ’blå skjorte til mænd på tilbud’, viser det, at de leder efter noget specifikt. Derfor er de ofte også mere købeklar.

Der er ikke nær så mange, der søger efter en sådan frase. Det betyder dog ikke, at det ikke er værd at gå efter den. Hvis der er tale om en fraser, der søges efter, fordi kunden vil købe noget, er det mere værd at få denne trafik, end at få en masse trafik fra generel søgning.

Dette er du sikret, hvis du får en professionel til at udarbejde en søgeordsanalyse for dig. Han eller hun ved nemlig, at det sjældent giver mening at gå efter de generelle søgeord, da det ikke er konverterbar trafik. Desuden er det også de færreste, der har tilstrækkeligt budget til at konkurrere på disse søgeord.

Til slut skal det dog nævnes, at SEO ikke er en engangsforestilling. Derimod er det en løbende proces, som skal holdes ved lige. Hvis du ønsker at bibeholde din placering, er du også nødt til at fortsætte arbejdet. Hvis du ikke gør det, er der en vis risiko for, at du begynder at falde ned gennem placeringerne.